Algemeen Directeur Countus aan het woord

16 mrt. 2021

Onlangs spraken wij met Bob Seemann, algemeen directeur van de Countus Groep. Wij zijn dit gesprek begonnen om meer te weten te komen over Bob zelf en uiteraard over Countus. Daarnaast zijn wij natuurlijk ook nieuwsgierig hoe hij de samenwerking met Headhuntersteam ervaart. Als aanvulling van het verhaal van Bob hebben wij ook interimmers Sebastiaan en Serdar gesproken die een interim opdracht vervullen binnen Countus. Nu eerst iets over Bob Seemann zelf.

Na zijn afstuderen als RA is zijn nieuwsgierigheid naar het bedrijfsleven groot. Leuk die accountancy, maar er is meer. Dit leidde onder meer tot posities als financieel directeur van een energiedistributiebedrijf, divisiedirecteur bij een ICT-beursfonds- en algemeen directeur van een commercieel opleidings- en kennisinstituut. Het gaat te ver om zijn hele cv op te schrijven, maar indrukwekkend is het wel. Hij heeft in zijn rol van bedrijvendokter dan ook vele bedrijven die in slechtweer zaten weer op de rails gezet. Heel pragmatisch; probleem erkennen en oplossen. Het is niet geheel gebruikelijk, maar Bob is toch weer teruggekeerd naar de accountancy. Inmiddels is hij bij Countus verantwoordelijk voor de Countus Groep. Naast zijn taken als algemeen directeur is hij sinds een aantal jaren ook weer actief als externe accountant (RA) in de audit praktijk.

Als we vragen naar de veranderingen sinds zijn komst naar Countus ziet Bob dat audit en de accountancy- en adviesdienstverlening binnen Countus weer naar elkaar terug zijn gegroeid.
Bob:
Een natuurlijke samenwerking tussen collega’s gaat onder druk van regelgeving soms verloren. Je moet je daarom goed blijven beseffen dat iedereen binnen Countus onderdeel uit maakt van een full service dienstverlening en dat dit een meerwaarde geeft voor de klant.

Als je Countus zou moeten omschrijven aan mensen, wat is dan jouw verhaal?
Bob: Countus is een organisatie met een grote historie en met een corporatief verleden. Geen ‘maten’ bedrijf. Opgericht in 1924 en voortgekomen uit de agrarische sector. Countus is inmiddels gegroeid tot één van de grootste accountancy organisaties in Nederland. Wij zijn nog steeds heel groot in de agrarische sector, maar ook in het mkb, de zorg en leisure. Wij doen veel meer dan alleen naar de cijfers kijken. Wij kijken naar de gehele context waarin een ondernemer zich begeeft. Met 551 medewerkers bieden wij een breed pallet aan diensten en ontzorgen wij ondernemers op vele terreinen. Als het gaat om onze audit praktijk is het onze ambitie om die te verdubbelen. We hebben nu 1 gespecialiseerde businessunit met een aantal externe accountants, waar ik er één van ben. We willen uiteindelijk door groeien naar 60 audit collega`s met 6-10 externe accountants RA.”

Als je kijkt naar de uitdaging om de audit praktijk te verdubbelen, hoe ga je dat realiseren?
Bob:
Het allerbelangrijkste is een team opbouwen en behouden wat het met elkaar gezellig heeft en niet ten onder gaat aan de werkdruk. Want klanten zijn er genoeg. Het gaat er juist om dat we voldoende mensen hebben om die portefeuille goed te kunnen bedienen. Wij zorgen voor een prettige werkomgeving met een goede balans tussen werk en privé en mogelijkheden voor persoonlijke groei. Wij zijn een groot kantoor met volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen ook richting het management of andere adviesdisciplines. Daarnaast stimuleren we klantcontact binnen alle functies bij het team. We merken dat we op deze manier aantrekkelijk zijn en blijven voor talent.

Om extra capaciteit in te lenen maken jullie gebruik van de interim diensten van Headhuntersteam. Op dit moment lenen jullie onder andere Serdar en Sebastiaan in voor de audit praktijk. Hoe bevalt dat? Wat vind je van deze jongens?
Bob: Zij doen het hartstikke goed. Sebastiaan loopt hier al meer dan een jaar rond. Hij heeft een goede achtergrond, opleiding en dat is precies waar wij Headhuntersteam voor inschakelen. Primair willen wij onze klanten met eigen mensen bedienen, dat wil iedereen. Maar als je hard groeit, heb je voortdurend behoefte aan extra capaciteit. Sebastiaan en Serdar spelen een belangrijke rol, omdat die continu beschikbaar zijn om de groei op te vangen. Dit verlaagt de druk op onze eigen mensen en geeft ons tijd om het team weer aan te vullen. Ook hier helpt Headhuntersteam ons enorm bij.

Als aanvulling op het verhaal van Bob Seemann hebben wij ook interimmers Sebastiaan en Serdar gesproken die bij Countus een interim opdracht vervullen. Hieronder lees je het verhaal van Sebastiaan en Serdar over hun interim periode bij Countus. Om te beginnen met interimmer Sebastiaan:

Wie is Sebastiaan?
Sebastiaan: Ik ben Sebastiaan Zwiers en woonachtig in Zwolle met mijn gezin. Ik loop al een tijdje mee en ben sinds 2005 werkzaam in het mooie audit vak. Ik heb onder andere ervaring opgedaan bij EY en PwC en een zeer breed klanten pakket bediend. Na al die jaren ben ik er wel achter gekomen dat de mkb sector mij het meest trekt.

Waarom heb je de keuze gemaakt om je carrière op interim basis voort te zetten?
Sebastiaan:
Na jarenlang loondienstverband vond ik het tijd voor iets anders. Vanwege mijn jonge gezinssituatie was ik op zoek naar iets meer vrijheid. De accountancy sector vind ik erg dynamisch en uitdagend, maar het lijkt het mij ook leuk om in de toekomst een keer aan de andere kant van de tafel te zitten. 

Hoe ben je bij Countus terecht gekomen? En hoe heb je Headhuntersteam hierin ervaren?
Sebastiaan:
De bemiddeling is op een erg prettige manier tot stand gekomen via Headhuntersteam. Er was direct een klik met Countus en het gevoel was erg goed. Daarnaast was het een leuke bijkomstigheid om in je eigen stad werkzaam te zijn.
Ik heb vertrouwen in mijn kennis en kunde en het leek mij leuk om vanuit zzp basis onderdeel te zijn van de groeiende audit praktijk van Countus. Bij Countus wordt gewerkt vanuit een hecht team, zonder enorme werkdruk.

Wat valt je op bij Countus?
Sebastiaan:
De sfeer is gewoon heel erg goed en iedereen wordt gelijkwaardig behandeld en hiërarchie is ondergeschikt. Er heerst echt een mindset van: we klaren de klus samen. Daarnaast is het een erg leuke mix met klanten en merk je dat je bij een grote club betrokken bent met allerlei specialisten om je heen die je in kan schakelen waar nodig. Een laagdrempelige organisatie met behulpzame collega`s met een gezamenlijk doel: de klant optimaal bedienen. 

Ben je tevreden over Headhuntersteam?
Sebastiaan:
Absoluut! Vanuit Headhuntersteam Zwolle heb ik altijd contact met Nico Nagelhout. Hij is een goede sparing partner. Hij weet de behoeftes van mij en opdrachtgevers goed op elkaar af te stemmen. Daarnaast bellen we tijdens de opdracht regelmatig met elkaar en is er echt persoonlijke interesse over hoe het gaat.

Hoe ziet jouw toekomst er uit?
Sebastiaan: Ik wil mij verder ontwikkelen als interim finance professional. Ik zie het als een ontdekkingsreis. Ik hoop nog van waarde te kunnen zijn voor Countus en in de toekomst ook aan de andere kant van de tafel te zitten. Afwisselende opdrachten tussen audit en controlling lijkt me leuk en uitdagend. We gaan zien wat de toekomst gaat brengen.

Naast Sebastiaan hebben wij ook Serdar geïnterviewd, lees zijn verhaal hieronder:

Wie is Serdar? Kan je wat vertellen over je carrière en huidige interim opdracht?
Serdar: Ik ben Serdar Cam, woonachtig in Zwolle met mijn vrouw en sinds september 2020 op interim basis actief voor Countus Zwolle in de functie van senior assistent accountant audit. Het leuke bij Countus is dat ik vanaf het begin al veel verantwoordelijkheid heb gekregen. Dit leidt tot veel uitdagende opdrachten waardoor ik elke dag weer nieuwe dingen leer.

Waarom heb je voor interim gekozen?
Serdar:
Ik werkte bij een middelgroot accountantskantoor in Lelystad, maar gaf er de voorkeur aan om in mijn eigen stad werkzaam te zijn. Het viel me al snel op dat Headhuntersteam Zwolle over een groot accountancy netwerk beschikt. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Nico Nagelhout waarbij ik mijn ambitie uitgesproken heb om als zzp` er aan de slag te gaan. Op dat moment had Nico een passende interim opdracht en een week later, januari 2019, had ik de krabbel gezet onder mijn eerste interim opdracht.

Wat heeft Headhuntersteam tot nu toe in je carrière voor jou betekent?
Serdar:
Headhuntersteam heeft sinds januari 2019 alle interim opdrachten voor mij geregeld, vier in totaal. Tijdens deze opdrachten heb ik ontzettend veel mogen leren. Ik heb bij een groot internationaal en een klein accountantskantoor gewerkt. Een enorm contrast qua cultuur en werkwijze. Ik heb nu veel meer referentiepunten wanneer ik een controle uit voer. Ik kan beter relativeren wat wel en niet belangrijk is en dat er niet één manier van controleren is. Je hebt niet één specifieke werkwijze, er zijn meerdere werkwijzen die goed zijn. Deze opgedane ervaring probeer ik in te brengen bij Countus.

Hoe ervaar je het bij Countus? Hoe zie je jouw toekomst binnen Countus?
Serdar: Voor mijn ontwikkeling zou het verstandig zijn om in dienst te treden bij Countus, omdat ik hier de kans krijg om door te groeien. Er is voldoende expertise en begeleiding bij Countus om je door te laten doorgroeien naar de rol van controleleider. Om aan te vangen met een interim periode is de perfecte manier om elkaar persoonlijk en vak inhoudelijk te leren kennen. Mijn interim contract loopt tot de zomer waarna we de balans op gaan maken. Het bevalt erg goed bij Countus dus de kans is groot dat ik hier in dienst ga treden.

Ben jij na het lezen van de interviews met Bob, Sebastiaan en Serdar geïnteresseerd in Countus als werkgever? Neem dan contact op met Nico Nagelhout (038 421 21 18).

foto

''Ik ben heel goed geholpen door Yoeri Claassen van het Headhuntersteam aan een leuke opdracht.
Door middel van een kennismakingsgesprek met Yoeri bij het Headhuntersteam kantoor aan de Herengracht kon ik toelichten wat voor type opdracht ik zoek en wat mijn werkervaring is. Op basis van dit gesprek kreeg ik binnen een week een opdracht aangeboden waarbij ik werd geïntroduceerd en kon meteen beginnen.''

Sumeet Sharma