De veranderende positie van automatisering en digitalisering op de agenda van organisaties en recruitment bureaus

23 jun. 2021

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2021 is een initiatief van Intelligence Group, Werf-en, Arbeidsmarktcommunicatie en Compagnon. Het rapport focust zich op het beter inrichten van de recruitment werkzaamheden van zowel bureaus als organisaties , de uitdagingen die zich voordoen en hoe een nieuwe stijl van recruiten de prioriteiten agenda verandert.

Inzichten werving & selectie bureaus 2020

De fulfilment ratio van werving & selectie bureaus, detacheringbureaus, uitzendbureaus en executive search bureaus, hierna te noemen bureaus, is ten opzichte van 2019 met 3% gedaald naar 59%. De fulfilment ratio is het aandeel vervulde vacatures in 2020 van alle openstaande vacatures in 2020 in percentage. Hieruit kunnen we afleiden dat er minder kandidaten worden gevonden om de openstaande vacatures in te vullen. Dit zou kunnen komen doordat kandidaten minder gemakkelijk van baan wisselen. Hiernaast is het recruitment proces veel digitaler geworden. Denk hierbij aan meer online interviews en online assessments. Om dit te implementeren zijn  nieuwe en, nog belangrijker, de juiste digitale tools nodig om deze automatisering van het recruitment proces te optimaliseren. Recruitment bureaus maken op dit moment vooral gebruik van LinkedIn sourcing en social media, met hierop aansluitend Google Analytics en andere verzamelde arbeidsmarkt data. Dit alles om de markt beter te kunnen begrijpen en te bedienen.

Ontwerp zonder titel_36_Recruiters moeten proactief zijn om de juiste kandidaat te vinden voor de gevraagde positie. Deze proactiviteit van recruiters wordt beloond, gemiddeld hebben recruiters 19 vacatures in hun portfolio. Bureaus hebben de meeste vacatures in hun portfolio binnen 30 dagen ingevuld (58%). Deze snelle invulling van vacatures is een gevolg van de actieve houding waarmee zij potentiele kandidaten benaderen. Een groot en persoonlijk netwerk heeft hier een groot aandeel in. 

Naast de snelheid van het invullen van vacatures is ook de kwaliteit van de invulling van groot belang. Een optimum hierin is nodig om een duurzame arbeidsrelatie te ontwikkelen. Deze duurzame arbeidsrelatie is het succes van een bureau.

Agenda

Hoog op de agenda in de werving & selectie branche staat het gebruik van  digitale recruitment instrumenten en het opleiden van recruiters in de toepassing van dit gebruik. Volgens het Recruitment Kengetallen Onderzoek wordt de digitalisering van het recruitmentproces ingezet om processen verder te automatiseren en optimaliseren. Het automatiseren en optimaliseren gebeurt door middel van online meetings en assessments. Veel organisaties die zelf de recruitment op zich nemen lijken ook digitale recruiment hoog op de agenda te hebben staan. Zij hebben in het onderzoek aangegeven meer investeringen te wensen in video recruitment, online screening, CV parsing en e-assessments.

Afgelopen jaar is het recruitmentproces bij veel organisaties op de proef gesteld, met als gevolg dat zij meer zijn gaan investeren op digitalisatie, automatisering en data-analyse. Hierbij is het belangrijk om open te staan voor nieuwe technologieën en ontwikkelingen maar tegelijk ook kritisch te blijven over wat aansluit en daadwerkelijk waarde toevoegt.

De toevoeging van waarde heeft te maken met verschillende aspecten in het recruitment proces. Het belang van KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) en ken- en stuurgetallen spelen hierin een rol. Hierop aanvullend speelt ook de menselijke maat, die je deels verliest door de digitalisering en automatisering van het recruitment proces, een grote rol in het toevoegen van waarde.  De meeste recruiters in dienst van bureaus geven aan dat het favoriete onderdeel het interviewen en selecteren van kandidaten is (45%). Het persoonlijk contact is hier overkoepeld in. Het valt op dat alle favoriete onderdelen worden gekenmerkt door intensiever en diepgaander contact met de kandidaat of klant. Hieruit voort komt ook het werkplezier dat recruiters ervaren bij het koppelen van organisaties en kandidaten. Het “ouderwetse kennismakingsgesprek”  en het ervaren plezier hiervan verdwijnt door middel van de bovengenoemde digitalisering en automatisering. Met 1 muisklik ben je uitbeeld in een gedigitaliseerd en geautomatiseerd proces, terwijl in een traditioneel kennismakingsgesprek kandidaten langer op het netvlies van de recruiter blijven hangen.Ontwerp zonder titel_35_

De druk op het gebied van recruitment neemt toe bij zowel organisaties als bureaus als gevolg van een lastiger te werven doelgroep en een toename in vraag. Desondanks is het digitaliseren en automatiseren van het recruitment proces niet voor elke bureau een juiste benadering. Headhuntersteam is een van de bureaus waarbij persoonlijk contact boven aan de agenda staat. Wij zijn er van overtuigd dat een duurzame arbeidsbemiddeling veel persoonlijk contact bevat. Op deze manier wordt er een betere indruk verkregen en kan er beter gekeken worden of de kandidaat past in de bedrijfscultuur van de desbetreffende klant. Deze persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat er niet alleen een koppeling ontstaat, maar dat deze koppeling vanuit zowel de klant als de kandidaat als prettig wordt ervaren voor een langere periode.

Naast een persoonlijk kennismaking levert dit tevens een uitbreiding van ons netwerk. Laat nu juist ons netwerk een enorme bijdrage leveren aan onze succesvolle invullingsgraad en succesratio voor een bestendige invulling van vacatures.

Ben jij als organisatie of kandidaat opzoek naar een persoonlijke aanpak van het recruitment proces waar een duurzame arbeidsbemiddeling centraal staat? Neem dan contact op met een van onze kantoren om samen te kijken naar de mogelijkheden.

Amsterdam 020 638 27 28
Leeuwarden 058 216 15 82
Groningen 050 526 88 84
Zwolle 038 421 21 18
Eindhoven 040 303 08 84

foto

Het enthousiasme zijn geduld, openheid en oprechte interesse maakt dat hij kan zorgen voor de juiste match. Nico Nagelhout heeft goed geluisterd naar waar ik naar op zoek was en daar de juiste match bij gezocht. Nico wil echt dat de match lukt en stelt dat voorop. Het gaat Nico niet om het plaatsen van een kandidaat maar het gaat hem erom dat de kandidaat ook op de juiste plaats terecht komt, zoals het ook hoort.

Michiel Gijsbers