Maak jij je zorgen over de handhaving vanuit de Belastingdienst vanuit de Wet DBA (per januari `25)?
Nico Nagelhout heeft een laatst een pol geplaatst op zijn linkedin. In totaal zijn er 323 stemmen uitgebracht, waarvoor dank! Dit kwam er uit:
68% gaf aan zich totaal geen zorgen te maken.
25% gaf aan zich deels zorgen te maken en zich goed voor te bereiden op de handhaving.
7% maakt zich zorgen overweegt een loondienstverband waarbij het grootste deel van deze stemmers momenteel in loondienst.
Ruim 2/3 van de zzp-ers binnen de accountancy maakt zich geen zorgen.
Ik deel deze mening. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Er is altijd kritiek geweest op de Wet DBA (vandaar dat men nu bezig is met een nieuwe wet, de Wet VBAR). De criteria op basis waarvan er gehandhaafd dien te worden zijn te vaag (beloning, arbeid en gezag).
Veel zzp-ers zien door de bomen het bos niet meer! Er heerst op dit moment erg veel onduidelijkheid o.b.v. welke criteria de belastingdienst per januari `25 wil gaan handhaven. Je leest en hoort verschillende zaken. De ene week lees je dat als er sprake is van gezag ze het zien als loondienst, de andere week geven ze aan dat afwisseling van opdrachten van belang is. Het lijkt me goed dat de Belastingdienst meer bewustwording gaat creëren binnen zzp-landschap, zodat er voor iedereen duidelijkheid komt o.b.v. welke criteria er gehandhaafd gaat worden.
Ik verwacht dat ze in lijn van het Deliveroo-arrest zullen beginnen met handhaving aan de (met alle respect) onderkant van de zzp markt. En terecht, er zijn veel zzp-ers welke gedwongen worden door de opdrachtgever om zzp-er te blijven terwijl zij de voorkeur hebben voor een loondienstverband. Daarnaast zie je in de nieuwe Wet VBAR een tariefgrens van € 33 vermeld staat, wat duidelijk aangeeft waar de focus vanuit de Belastingdienst komt te liggen.
De overheid (waaronder de Belastingdienst) is zelf de grootste inlener van het land. Je merkt dat ze dit aan het afschalen zijn, maar je ziet ook dat ze op sommige afdelingen en projecten niet zonder kunnen (zoals bij de afdeling Toeslagen).
Bij deze afdeling Toeslagen ontstaat er een probleem/uitdaging als op deze afdeling afscheid wordt genomen van de zzp-ers die wellicht als schijnfzelfstandige worden gezien, omdat hierdoor de afwikkeling van veel dossiers in gevaar komt. Ze zijn voornamelijk druk met de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag. Uit de kamervragen komt het volgende naar voren: de afdeling Toeslagen heeft een actieplan opgesteld om zo snel mogelijk tot afbouw van het aantal potentieel schijnzelfstandigen te komen, maar heeft daarbij als randvoorwaarde gesteld dat de gedupeerden van de toeslagenaffaire niet negatief door geraakt mogen worden. Hiermee lijkt men te bedoelen dat er na 1 januari `25 nog steeds zzp-ers worden ingezet binnen de afdeling Toeslagen.
Als je deze situatie vertaald naar de accountancy dan zijn er ook veel accountantskantoren afhankelijk van de inzet van zzp-ers, omdat ze anders klanten niet kunnen bedienen of geen kwaliteit kunnen bieden i.v.m. onderbezetting. Kunnen accountantskantoren dan om dezelfde reden zzp-ers in blijven lenen net als de Belastingdienst?
Kortom: Werk aan de winkel voor de Belastingdienst! Naar mijn idee zal er voorlopig nog niet gehandhaafd worden binnen de accountancy sector. En terecht, nagenoeg alle zzp-ers binnen de accountancy hebben hier voor eigen rekening en risico voor gekozen. Als je schijnzelfstandigheid aan willen pakken, dan lijkt mij de beste manier om het zzp-en (nog) minder aantrekkelijk te maken door de aftrekposten of mkb vrijstelling sneller en verder af te bouwen.
In de eerste instantie had ik gereageerd op een functie bij een corporatie welke de wervingsprocedure uitbesteed heeft bij Headhuntersteam. Ik werd vervolgens de volgende dag al gecontacteerd door Ben Wentink. De functie waarop ik gereageerd had was op dat moment niet mogelijk met mijn werkervaring maar hij wist me te vertellen dat hij wel met mijn profiel aan de slag kon binnen zijn netwerk. Tijdens dit telefoongesprek hebben we dus gelijk een afspraak ingepland om op het kantoor in Zwolle kennis te maken en mijn wensen door te spreken.
Mijn contact met ben heb ik als erg fijn ervaren. Het feit dat ik ook direct een promotie wilde maken t.o.v. mijn huidige functie maakte de opdracht wat complexer. Omdat ik in het verleden slechtere ervaringen heb gehad met consultants was ik een beetje sceptisch. Echter wist Ben mij een week later te vertellen dat er een optie beschikbaar was bij een andere corporatie in Harderwijk. Deze organisatie zocht iets wat precies bij mijn profiel bleek te passen. Ik Heb dus sterk het gevoel dat er in de procedure maatwerk toegepast is en dat Ben deze 2 puzzelstukje perfect in elkaar heeft weten te plaatsen. De afspraken kwamen snel tot stand en het was direct de perfecte match. Daarnaast ben ik ook tevreden over het feit dat Ben de salarisonderhandeling al een slinger in de goede richting heeft gegeven. In principe hoefde ik hier niets meer voor te doen.
Ik ben zeer tevreden. Natuurlijk wil je als sollicitant het liefst iedere dag weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt maar dit is niet realistisch. Vooral de pro activiteit en snelheid van het proces is mij zeer goed bevallen.
De uitkomst is dat ik een baan heb! Vorige week heb ik mijn contract kunnen tekenen en 4 december kan ik starten. Mocht ik in de toekomst hulp nodig hebben bij dergelijke vraagstukken dan zal ik zeker weer bij Headhuntersteam aan de bel trekken.
© Headhuntersteam 2025 | Privacy Policy | realisatie: releaz